به گزارش روابط عمومی جمعیت هلال احمر استان قزوین؛ دوره آموزشی ضمن خدمت «کد دو» ویژه کارکنان جمعیت با هدف افزایش آمادگی، هماهنگی و ارتقای توان پاسخگویی نیروها در هنگام وقوع حوادث، سوانح و شرایط جنگی روز سه شنبه 22 مهر ماه 1404 برگزار شد.
در ابتدای این دوره، دکتر تهمینه ابراهیمی، معاون آموزش و پژوهش جمعیت هلالاحمر استان قزوین با اشاره به ضرورت توانمندسازی کارکنان گفت: آمادگی کارکنان در شرایط بحرانی یکی از ارکان اصلی موفقیت در مأموریتهای امدادی است. هدف ما از برگزاری این دوره، ایجاد آمادگی ذهنی، علمی و عملی در نیروهای جمعیت برای حضور مؤثر در صحنههای عملیات و مدیریت بحران است. در واقع، آموزشهای کد دو بر پایه تجربه، تمرین و یادگیری کاربردی طراحی شده تا هم به ارتقای دانش تخصصی کمک کند و هم مهارتهای میدانی کارکنان را تقویت نماید.
وی افزود: این دوره با استقبال بسیار خوبی از سوی کارکنان مواجه شد و حدود ۹۸ درصد از واجدین شرایط در کلاسها شرکت کردند. محتوای آموزشی نیز شامل موضوعاتی همچون فرآیند مدیریت بحران، برنامهریزی آمادگی در شرایط اضطراری، ارزیابی سوانح و تمرینهای کارکردی امدادی بود که همگی بهطور مستقیم با مأموریتهای جمعیت هلالاحمر مرتبط است.
ابراهیمی با تأکید بر اینکه آموزش نقش بسزایی در کیفیت خدمات امدادی دارد، خاطرنشان کرد: خدمترسانی در شرایط بحران زمانی اثربخش خواهد بود که نیروها از دانش روز، مهارت عملی و آمادگی ذهنی لازم برخوردار باشند. آموزشهای هدفمند و تخصصی نظیر دوره کد دو میتواند بهصورت مستقیم در افزایش کیفیت و سرعت امدادرسانی مؤثر باشد.
در ادامه، دکتر مرتضی مرادیپور، مدیرکل پدافند غیرعامل جمعیت هلالاحمر کشور نیز با اشاره به اهمیت آموزشهای تحلیلی پس از بحرانها گفت: در جریان حوادث مربوط به جنگ تحمیلی دوازدهروزه اخیر، با دستور ریاست محترم جمعیت هلالاحمر، اقدام ارزشمندی صورت گرفت و بلافاصله پس از پایان این رویداد تلخ اما پُردرس، درسآموختهها از سراسر کشور در قالب نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدها جمعآوری شد. این تجربه، هرچند سخت و تلخ، اما برای خانواده بزرگ هلالاحمر بسیار آموزنده بود.
وی افزود: در این حادثه، ۲۶ استان کشور درگیر و بیش از ۵۱۲ نقطه دچار آسیب شدند. بر همین اساس، جمعیت هلالاحمر با بهرهگیری از این تجربه، سرفصلهایی را برای افزایش آمادگی نیروهای خود تدوین کرده تا ضمن تقویت نقاط قوت، بخشهای قابل بهبود نیز ارتقا یابد و آمادگی سازمان در مواجهه با بحرانها افزایش پیدا کند.
مرادیپور در پایان تأکید کرد: تحقق این اهداف بدون همراهی و مشارکت کارکنان خدوم جمعیت امکانپذیر نیست. آموزشهای طراحیشده در دورههایی مانند کد دو، دقیقاً در راستای ارتقای توانمندیهای انسانی و افزایش همافزایی درونسازمانی شکل گرفته است.»
در پایان این دوره، نظرسنجی الکترونیکی (QR Code) جهت ارزیابی میزان تأثیر محتوای آموزشی بر رفع نیازها و ارتقای شغلی کارکنان در اختیار شرکتکنندگان قرار گرفت که نتایج اولیه حاکی از رضایت بالا و استقبال چشمگیر نیروها از محتوای علمی و کاربردی این دوره است.